Velkommen til min blog , her kan du følge med i hvad jeg foretager mig i hverdagen og på mit pædagog studie.

tirsdag den 20. november 2012

Maria Montessori

Maria Montessori

Maria Montessori ( 1870- 1952) er født i Rom . Hun blev uddannet læge i 1896 og blev dermed den første kvindelige læge i Italien. I 1904 blev hun udnævnt til professor i antropologi og psykologi .
Hun blev i 1899 leder af en skole for ånssvage børn , i den periode udviklede hun nogle meget progressive tanker om betydningen af det pædagogiske miljø og undervisningsmaterialer for disse børns udvikling. Hun omsatte det til pædagogisk praksis og det gav hurtigt gode resultater. I 1907 oprettede hun "Børnenes hus " - en børnehave , som lå i et nyt arbejderkvarter i et af Roms slumområder. Her udviklede hun et pædagogisk system som gjorde hende verdenskendt allerede inden første verdenskrig og idag findes der Montessori børnehaver og skoler over det meste af verden. Hun har skrevet flere bøger, hvor de mest kendte er "Montessorimetoden" og "Barndommens gåde"
Da hun modsatte sig den fasciststiske politisering og ensretning af børn og unge, blev hun fordrevet fra Italien af Mussolini og døde i Holland i 1952.

Montessori var meget kritisk overfor samfundet , hun mente at de dårlige sociale forhold var ødelæggende for menneskets normale udvikling. Hun mente at det var meget betænkeligt at forældrende manglede tid til at tage sig af børnene. Hun ønskede at genopbygge mennesket , bevare dets frihed , normale psyke så de kunne finde sig tilrette under de nuværende forhold. Mennesket skulle frigøres og ikke være offer for de selvskabte omgivelser. Hun lagde vægt på  barnets selvregulering og selvbestemmelse , barnet skulle være forskende og have tydelige rammer som de kunne styre indenfor .
Montessori mente at man kunne finde faste love for børnenes udvikling, hun brugte grundige observationer af børnene , tog udgangspunkt i dem og deres interesser og funktioner. Hun siger der i mennesket findes en ubevidst impuls, som driver væksten og individets udvikling frem... et indre liv. Barnet er i sin natur nysgerrig og forskende. De frie interesser er i centrum.
Montessori  overlod intet til tilfældighederne. Miljøet omkring børnene var organiseret helt bevidst med bestemte materialer, som er opdelt efter  alder og udviklingstrin , de skulle have mulighed for at arbejde med deres nysgerrighed. Hun har bla opfundet ting som " cylinderblokken" , "tårnet" og føleplader med alfabetet .De materialer skulle vække børnenes sanser og interesser.
 I hendes førskoler var der  eksempelvis børne møbler og  klatrestativer , som var noget ganske nyt på daværende tidspunkt.
I førskolen skulle læreren have en diskret og vejledende rolle , hun mente at for mange afbrydelser i barnets aktivitet , var lig med manglende udvikling . Den voksne skulle sørge for at barnets aktivitet og opgave, passede til barnets udviklingstrin. Hvis barnet fik lov til at arbejde i eget tempo gav det hele voksne. Målet var at gøre barnet fri fra afhængigheden til de voksne , så de kunne blive til selvstændige individer. Montessori gik dog ikke ind for fri leg , hun mente det førte børnene ind i en "skinverden" , de skulle hellere have et alsidigt og fortroligt forhold til virkeligheden.
Hun arbejdede også ud fra teorier, som hun kaldte børnenes sensitive perioder. Med det mente hun at børnene havde perioder i deres udvikling , hvor de havde en særlig følsomhed og modtagelighed overfor bestemte former for indlæring. Hvis ikke tidspunktet blev udnyttet kunne de senere få svært ved at lære den pågældende ting.

Sammenligner vi Montessori med eksempelvis Baumrinds opdragelsesstil fra 1991, indrager Baumrind langt mere forældrene i opdragelsen. Montessori ser førskolen som den primære opdragelsesinstans.
Baumrind har fire opdragelsesstile : den autoritative , den autoritære, den uinvolverede og den eftergivende.
Jeg synes godt man kan finde paraleller mellem Montessoris teorier og dagens læreplaner i landets børnehaver. Som i hendes tid skal børnene helst kunne kunne forskellige færdigheder på bestemte tidspunkter, for ikke at falde uden for normalområdet. Heldigvis er der stadigvæk sat meget tid af til fri leg og jeg ser det som en stor styrke at børn kan bruge sin fantasi og hvor i mod  Montessori som tidligere skrevet,  så det som et problem hvor børne blev ført ind i en "skinverden".

Ingen kommentarer:

Send en kommentar